چند وچونی اندر باب افراط گرایی مذهبی (2)

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

استاد محمد طاهر مفید

 

فصل 1:
چنانچه در مقوله پیشین، گفته آمد؛ در دوران حیات پیامبر اسلام (ص)، قرآن، بافهم عقلانی، انسجام یافته و ارگانیک، مرجع مرکزی تصمیمگیری های همه جانبه امت بود و هیچ کس حتی رسول مقبول، جایگاه فوق احکام قرآن و فوق قانونی نداشت!.در مواردی که حکم منصوص وحیانی در دسترس نبود؛ رسول اکرم، برنامه های زندگی فردی و اجتماعی امت را با مشورت کارشناسان صحابی، سامان دهی مینمود. پس از ارتحال رسول کریم؛ خصوصا پس از دوران خلفای راشده، بدریج؛ قرآن از مرجعیت راهنمای عمل اجتماعی و سیاسی صاحبان قدرت مطلقه؛ کنار گذاشته میشد و آیات مشخصی از قرآن بصورت ابزاری برای توجیه عملکرد های قدرت حاکم از آنها استفاده میشدند و کمبودیهای ابزار توجیه قدرت مطلقه را از روایات مورد پسند زور مداران و اخبار و اسطوره های اسرائیلیات به خدمت میگرفتند و همه این سازوکارهارا با شعارهای دینی لعاب میدادند!.


مطابق منافع قدرتهای مطلقه و توتالیتر؛حلقاتی از روحانی نماهای فرمایشی به نام متکلم، مفسر، فقیه، عالمان دین و...، درخدمت قدرت حاکم؛ حضور فعال میافتند تا اعمال غیر انسانی حکومت را توجیه شرعی نمایند. مصارف بی حد و حساب هر دو نهاد (زور و تزویر) از جیب تاجران، دهقانان، کارگران و ... بدبخت تامین میشدند و اصل حاکمیت مثلث (زر و زور و تزویر) هر از روزی محکمتر و گسترده تر، تبلور میافت!!.
حاکمیت های تاریخی که بنام اسلام؛ بر، گرده مردم سوار بودند همه گی؛ فراقانون، مطلقه و نژادی بوده اند! منتهی؛ بعضی ها؛ با نام؛ مانند اموی ها، عباسی ها، فاطمیها، صفاری ها، سامانی ها و ... حاکم بودند و بعضی ها بدون نام نژادی؛ هویت تبارگرایی داشتند و احیانا هریکی از این ها با حکومت های دیگری با همان نام و نشان و نقاب اسلامی در تنازع و جنگ به سر میبردند و گاهی هم چنداتایشان با هم ائتلاف نموده رقیب مشترک شان را به خاک خون میکشیدند که طبعا آیاتی و روایاتی که بدرد این گونه سازوکارها میخوردند توسط نهاد رسمی تزویر به تفسیرو تاویل میشدند؛ خشونتها، نفرت ها و خونریزی ها، به دلخواه نهاد زورمند استمباط میشدند که در میدان جنگ، آنچه لازم است ابزار سخت و در میدان سازش سیاسی، نظامی ابزار نرم وهردو از متون دینی قابل کشف میباشند!!.


ناگفته پیداست که برآیند این سازوکارها؛ سخت افزارشان همان افراطگرایی و چپروی و نرم افزارشان همان تفریط و راستروی میاشند. طبیعی است که متولیان رسمی دینی این نظام ها از آخور و توبره ای همین نظام ها؛ تغذیه میگشتند و میگردند و از دونرهای منطقه ای و جهانی، صیله های بیکران نصیب میشدند و سرمایه ها می افزودند که بدون وقفه تا همینک استمرار، دارد!!.


در جنگ جهانی اول؛ قدرتهای منطقه ای و جهانی میخواستند خلافت به اصطلاح اسلامی مقتدر شرقی ترکیه را ساقط نمایند؛ درمیان ابزارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دیگر؛ ابزار مذهبی نیز ضرورت یافت! آفت دیگری را سازمان دادند:تسنن اموی و تشیع صفوی را علم نمودند که در آن؛ فرهنگ هردو فرقه؛ سرشار از مقولات، ادعیه، احکام و ادبیات نفرت انگیز نسبت به آن دیگری بوده و میباشد که هنوز امت مسلمان گروگان همین ادبیان نفرت و خشونت است و راهی برای آشتی نیست در حالیکه پیش از آن؛ تسنن نبوی و تشیع علوی به مثابه دو برداشت علمی از کتاب و سنت در کنار هم با مسالمت و همدیگر پذیری میزستند و اختلافات رویکردها در مراکز فکری پیگری میشدند که همان مصداق(اختلاف امتی رحمة) را تحقق میدادند.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!
یاهو!!

چند وچونی اندر باب افراط گرایی مذهبی (1)

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

یاداشت!

 

هویت‌پذیری مهاجران در جوامع مقصد مهاجران نیز در کشورهای دوم (مقصد) خود به لحاظ اجتماعی دچار چنین وضعی هستند. این وضعیت حتی درباره‌ مهاجران نسل دوم و چه بسا نسل سوم نیز که برخی از عناصر غیربومی جامعه‌ نیاکان خود را به ارث برده‌اند، صدق می‌کند. آنان از سویی به جامعه‌ای که در آن آزادترند و به آن پناه برده‌اند یا به هر دلیلی برای زندگی برگزیده‌اند نزدیکند، از سوی دیگر از جامعه‌ مقصد خود دورند، .....ادامه مطلب.....

فيسبوك

فرم ورود



مهمان انلاین

امروز811
ديروز1482
اين هفته5549
اين ماه24332
در كل1298261

Who Is Online

Guests : 55 guests online
Powered by CoalaWeb

اطلاعات در مورد پناهندگی

فلم جنایت انسانی در اردوگاه سفیدسنگ مشهد

 

فلم افغانی هنری دعای مادر

جملات ماندگار

 عصری ست که اندیشه ها فلج است ، شخصیت ها فروخته شده اند , وفاداران تنها هستند , پارسایان گوشه گیرند , جوانان یا مایوس یا فروخته شده , یا منحرف , و گذشته گان و بزرگان گذشته یا شهید شده , و یا فروخته شده اند.(دکتر علی شریعتی)

اگر لحظه به لحظه با خود صادق باشيد، ديگر به اثبات اعمال خود نيازی نداريد و اگر در زندگی حادثه ای پيش آيد، می دانيد كه مصلحت اوست و ماهيت وجود شما ثابت و سازگار باقی خواهد ماند.(مهاتما گاندی)

بهترین لذت آدمی این است که بداند نسلی که از او به جا مانده ، ولی حسی برتر از هر لذت موجود این است که بداند مسئولیت خانواده ای بر دوش اوست و هر فردی میتواند از این لذت برخوردار باشد.(نلسون ماندلا)