احکام تدفین متوفیات از بیماری کرونا

روش کنونی تدفین مُردگان در بین مسلمین جزء احکام امضایی اسلام است، نه احکام ا نشایی و تاءسیسی آن. احکام امضایی به آن دسته از احکام فقهی گفته می شود، که قبل از اسلام موجود بوده، اسلام از روی ضرورت آن را مورد قبول قرار دا ده است. و از نظر اهمیت در درجه دوم قرار دارد.و می توان در شرایط اضطراری، از انجام آن صرف نظر کرد. بنا بر این همه می دانیم که بیماری کرونا که یک بیماری سرایت کننده است و حفظ جان انسان ها و جلو گیری از سرایت آن به دیگران از اوجب واجبات است. و با توجه به شرایط دشوار کنونی ایجاب می کند که از پاره ای از مسایل شرعی آگاهی بیشتری پیدا کنیم. در استنباط احکام شرعی قاعده ای است که می گوید: ” الضرورات تبیح المحظورات ” یعنی در شرایط اضطراری بسیاری از احکام ضروری بر داشته می شود. این قاعده هم ریشه قرآنی دارد و هم ریشه حدیثی. بنا براین در تدفین متوفیات از مرض کرونا به حکم ضرورت باید از غسل و تکفین آن صرف نظر کرده، مرده را با همان لباسی که در تن دارد، در اسرع وقت باید به خاک سپرد. و تمام لباس ها، و بستر خواب اورا با آتش و یا هر وسیله دیکر معدوم کرد. و اتاق خواب، توالت، اشپزخانه و مکان هایی را که در دوران بیماری محل نشست و استفاده او بوده، باید ضد عفونی کرد. در نماز جنازه نیز به حکم ضرورت، حضور جنازه شرط نیست. پیغمبر اسلام بعد از چند ماه از وفات ” نجاشی”( پاد شاه حبشه) ، در مدینه برای او نماز جنازه خواند. ما هم با استناد به عمل رسول خدا، حتا بعد از دفن میت، در فرصت برای او نماز جنازه بخوا نیم. آنچه به عرض رسید به معنی بی اعتنایی در حق متوفیات کرونایی نیست، بلکه به جهت وجوب حفظ سلامتی انسان ها است. انسان هایی که از این مرض از دنیارمی روند، قطعا اجر و مزد او در پیشگاه حق تعالی محفوظ است. طبق احادیث موثقی که در کتب فریقین آمده ، رسول خدا فرمود: کسانی که با بیماری های سختی از دنیا می روند؛ سختی های حال احتضار، آ ن سبب آمرزش گناه هان او می شود، اکر میت گناهی نداشته باشد، مانند اطفال ، سختی هنگام احضار باعث علو مقام او در نزد پرودگار عالم می شود. و نیز حدیث موثقی داریم که بعضی اموات هر چند در میدان جهاد کشته نشده باشد ، اما در پیشگاه خدا اجر شهید را دارد از جمله کسانی که در راه تحصیل دانش از دنیا رفته باشد، مسافری که در غربت به دور از خانواده و خویش و قوم از دنیا برود و…در بیماری کرونا از قرار پاره ای از فلم های مستند ی که من دیده ام ، معلوم میشود، این عزیزان در لحظات جان دادن وا قعا سختی زیادی تحمل می کنند. بنا بر این: تشریفات هنگام تدفین، تشییع جنازه های با شکوه و مجالس پر زرق و برق فاتحه خوانی، زینت های روی قبور … هیچ کدام دلیل خوشبختی و یا بد بختی مُرده در پیشگاه حق تعالی نمی شود.
برای آگاهی بیشتر دوستان از همه عزیزان خواهشمندم که این متن را همگانی فرماید.
مورخ ، محقق و پژوهشگر دینی استاد یزدانی

 

دیدگاه خودرا بنویسید

ایمیل *
نام *
دیدگاه *
اگر میخواهید عکس تان در کنار نظر تان قرار گیرد لطفا به سایت گراواتار مراجعه کنید

  • ۱۱
  • قوس

  • ۱۴۰۰
  • 2
  • December
  • 2021
  • 26
  • ربیع الثانی
  • 1443

امار سایت